shadow

در طراحی جلد با متن و محتوای کتاب چه ارتباطی وجود دارد؟

رابطه طراحی جلد با متن و محتوای کتاب

رابطه طراحی جلد با متن، همان رابطه خواننده با متن است و این رابطه تا آنجا پیش میرود که در نهایت، طراح به خالق ثانوی متن تبدیل میشود که نهایتا در تصویر جلد کتاب عینیت می یابد؛ تصویری که با خلاقیت و هوش هنری، عصاره متن را بیرون میکشد تا خواننده را ملموس تر با فضای متن آشنا کند.

✪ طراحان جلد کتاب جزء آن عده خاص هستند و توانایی خلق دوباره متن از منظر و دیدگاه خود را دارند.
آنها شاید کار دشوارتری دارند چراکه مضامین و برداشتهای ذهنی خود از نوشتار را به گونه ای موجز و با تصویر نشان میدهند و دنیایی فرازبانی و البته عینی، به وجود می آورند.
زبان تصویری به معنای خاص کلمه وجود ندارد. آنچه هست بیان بصری است.در طول تاریخ بشر، قواعدی برای زبان گفتاری و نوشتاری به وجود آمده است اما تصویر، به عنوان اولین شیوه و وسیله ارتباطی بشر، تقریبا قواعدی ندارد. بیان تصویری فراتر از زبان عمل میکند.

به اعتقاد بارت هر متنی با خوانش خواننده متولد میشود. خواننده، خود، میتواند خالق ثانوی متنی که دیگری نوشته است، باشد.
به بیانی ساده تر انسانها به دلیل تفاوتهای ذاتی در نوع تفکر، عقیده، شرایط پیرامون و… نسبت به یکدیگر، برداشتهای متفاوتی از یک متن دارند.
هر کدام از این برداشتها میتواند «اثر»ی دیگر باشد. با فرض این دیدگاه، تا کنون چه تعداد از خوانندگان توانسته اند «اثر» شخصی خود را بواسطه خواندن کتابی بوجود آورند؟ بسیار کم.
اکثر آثار بالقوه، فقط در حصار ذهن ها باقی میماند، چراکه همه انسانها استعداد و خلاقیت عرضه و عینیت دادن به افکار خود را ندارند، به جز عده ای خاص.

پیشنهاد می شود:  معرفی شیداسپ نقیبی - عکاس و گرافیست گنبدی

در رابطه طراحی جلد با متن ، نوعی شاعرانگی و یک گشایش آنی برای بیان یک حس وجود دارد.
رابطه طراح گرافیک و طراحی جلد با متن و محتوای کتاب با متن، همان رابطه خواننده با متن است و این رابطه تا آنجا پیش میرود که در نهایت، طراح به خالق ثانوی متن تبدیل میشود که نهایتا در تصویر جلد کتاب عینیت می یابد؛ تصویری که با خلاقیت و هوش هنری، عصاره متن را بیرون میکشد تا خواننده را ملموس تر با فضای متن آشنا کند.

طرح جلد میتواند دلالتهای ضمنی مضاعفی در ذهن ایجاد کند تا خواننده بتواند برداشتی مناسب و اثر بخش از محتوای متن داشته باشد. رابطه طراحی جلد با متن طراح از نقش و خط، ترکیب بندی های متقارن یا آزاد بهره میبرد و با بکار گیری رنگها، مفاهیم و معانی انتزاعی و مستتر در متن را هنرمندانه رنگ آمیزی میکند وبه لایه های پنهان آن جلوه ای برآمده می دهد. تصویرجلد با فرآیندی خلاقانه، تولد دوباره متن است که طراح با دمیدن بخشی از قریحه خود، آنرا دوباره می آفریند.

چه حسی لذت بخش تر از این که بتوان خالق مجموعه ای از آثار فرهیختگان عرصه ادبیات، شعر و علوم دیگر شد.

در کتاب «ویترین» منتخبی از تلاشهای طراحان گرافیک ایران در بازآفرینی تصویری آثار نوشتاری را میتوان دید، مرور و تحلیل کرد.

طرح جلدهای مدعوین«ویترین» به همت پریسا تشکری و مجید کاشانی گردآوری شده است.

منبع: نشریه تحلیلی پژوهشی طراحان گرافیک ایران / گرته / وحید حقی

تا کنون نظری ثبت نشده

نظر یا پرسش خود را با ما در میان بگذارید

من رباط نیستم *